יום רביעי, 17 ביולי 2013

במה להשקיע דירה או ניירות ערך?


כיום, שהריבית נמוכה ומחירי הדירות בשחקים, הופכת השאלה לקשה. פרמטרים חשובים שצריך לקחת בחשבון לפני הגעה להחלטה הם טווח ההשקעה ואופי המשקיע.

לדוגמא, משקיע שיש לו היום חצי מיליון ש"ח פנוים ורוצה להשקיע לתקופה קצרה, השקעה בנדל"ן פחות תתאים כי הזמן למציאת דירה וביצוע רכישתה יכולים להארך מספר חודשים. בנוסף, הליך רכישת דירה מלווה בהוצאות רבות (חוזים, מס רכישה/שבח ועוד).

תיק מניות, לעומת זאת ניתן למכור או לקנות תוך יום, בהחלטה של רגע. בנוסף, לניירות ערך יש אפיקי השקעה רבים, סולידיים או בעלי סיכון גבוה. כמובן שתשואה כמו גם ההפסד הם ביחס ישר לרמת הסיכון שבהשקעה. עם זאת, ניירות הערך חשופים לתנודתיות רבה שאותה קשה לצפות. כמו כן, כיום גם השקעה באג"ח, הנחשבת השקעה סולידית אשר רווחיה צפויים מראש, חשופה לתספורות של הטייקונים.

יש כאלה שיגידו שדיור, לא נועד להשקעה. מי שקנה לפני כעשור הרוויח כמעט 70% על הדירה, ומי שיקנה היום לא ירוויח שקל. לדידם, שוק הדירות אינו חופשי והמחירים היום מופקעים בגלל ויסות. קרקע ושמים לא חסר, פשוט לא מעונינים בירידת מחירים. הנחה זו מובילה לרעיון שכנראה תהיה כאן אינפלציה מטורפת או הפיכה של האזרחים, אם הרשויות לא יחליטו לעזור לתקן את המצב.

גם בנק ישראל חושש ממחירי הדירות הגבוהים, לכן הוא מטיל מדי פעם הגבלות על נוטלי המשכנתאות בישראל דרך הוראות שהוא מציב לבנקים נותני האשראי. למרות זאת, השקעה בדירה היא עדיין החלופה המועדפת על רוב המשקיעים בישראל על פני השקעה בבורסה של תל אביב.

במבט לאחור, בחמש השנים האחרונות, שכללו את המשבר הכלכלי וקריסת השווקים בכל העולם של סוף 2008 - השקעה בדירה היתה עדיפה. בשנים אלו הניבה דירה ממוצעת תשואה נומינלית של 86% בעוד השקעה בתיק של מניות ואג"ח הניבה תשואה פעוטה של 17% בלבד.

בטווח של עשר שנים אחורה, התוצאה הפוכה לחלוטין. באותן שנים  הניבה ההשקעה בתיק של אג"ח ומניות תשואה נומינלית ממוצעת של 155%. מנגד, דירה ממוצעת הניבה בפרק זמן זה תשואה של כ-100%.

בראייה ארוכת טווח אל העבר, של כ-20 שנה, הפער לטובת תיק ניירות הערך גדל עוד יותר. בתקופה זו הניב תיק משולב של מניות ואג"ח בתל אביב תשואה נומינלית ממוצעת של כ-200%.

חשוב לזכור שנזילות היא פרמטר חשוב במקרים בהם המשקיע נזקק לכספי ההשקעה לצרכיו המיידים. בעוד ששוק ההון מאפשר יציאה מהירה וקבלה מיידית של הכסף, מכירת דירה עשויה לקחת זמן, ובמהלכה יתכן שבעל הנכס יצטרך להפריש חלק מהכנסותיו למתווך, לעורך דין ולגורמים אחרים.

 

 
 
 
 
 
 
 

2 תגובות:

  1. אין על רוברט דה נירו!

    השבמחק
  2. תודה רבה על המידע.
    אני פעם הייתי חושב שצריך להוציא את הכסף על דירה אבל לאחר שסיימתי קורס חשבי שכר בכירים והתחלתי לעבוד כחשב שכר הבנתי כי הדברים לא חייבים לסתור אחד את השני.
    התשובה לשאלה מאוד תלויה במצב בו נמצא האדם. אם אני חושב על עצמי לבד או עם בת זוג הייתי מעדיף להשקיע את הכסף בשוק ההון ולא ישר לרוץ ולקנות בית. לעומת זאת, כאשר מדובר במשפחה קטנה או גדולה אני חושב שקניית בית אשר יכולה גם לגרום לילדים ליציבות נפשית גדולה יותר מאשר מעבר דירה פעם בשנה שנתיים תהיה הבחירה העדיפה. בכל מצב אפשר לתכנן את ההוצאה ככה שתוכלו לקנות גם דירה וגם להשקיע חלק בשוק ההון.

    השבמחק